Paul van Bree Paul van Bree
  • Home
  • Diensten
    • Gemeente en burgerinitiatieven
    • Tijdlijnmodel
      • Draagvlak en participatie
      • Marktontwikkeling
      • Beleidsontwikkeling anticiperend op trends en ontwikkelingen
      • Incompany begeleiding
    • Handboek energiecoöperaties
    • Tips voor burgerinitiatieven
  • Over mij
  • Blog
  • Contact

Marktontwikkeling

Klik op de afbeelding voor volledige weergave

“… Met zijn aanpak heeft Paul een wezenlijke bijdrage geleverd aan het vertalen van onze visie naar kansen en praktisch uitvoerbare projecten.”

Jan Bert van der Slijk
Jan Bert van der Slijk
Directeur Particulieren bij Rabobank Emmen - Coevorden

Zichtbaar maken van investeringsmomenten

Met het Tijdlijnmodel breng ik in beeld hoe de markt voor uw diensten of producten zich ontwikkelt de komende jaren. Hierbij bekijk ik niet alleen ontwikkelingen op uw directe afzetmarkt, maar maak ik ook inzichtelijk welke andere ontwikkelingen uw markt beïnvloeden. Daarmee krijgt een helder beeld welke momenten het meeste geschikt zijn om in uw organisatie te investeren en welke investering het meeste rendement oplevert.

Voorbeeld: Rabobank Emmen-Coevorden

Ik heb de Rabobank in Zuidoost-Drenthe inzicht gegeven met welke ontwikkelingen de klanten te maken krijgen. Op korte en lange termijn. Dit omdat de economie in deze regio zich negatief ontwikkelt, met consequenties voor de bedrijfsvoering van de bank. In het bijzonder rondom de hypotheekportefeuille.

De inzichten die ik heb gegeven, gaven de bank focus op welke ontwikkelingen zij invloed konden uitoefenen om hun klanten te ondersteunen. Teneinde de hypotheek te kunnen blijven aflossen. Hiermee hielp ik de Rabobank ook om een nieuwe rol te vinden in de veranderende samenleving.

Het Tijdlijnmodel heeft de bank duidelijk gemaakt dat investeren aan de voorkant het meeste rendement oplevert. Daarbij gaat het om het investeren in diverse aspecten van de leefbaarheid in de regio. Dat kan en wil de bank niet alleen doen. Het Tijdlijnmodel bood de bank inzicht welke samenwerkingspartners nodig zijn om de leefbaarheid in de regio te verbeteren. Hier is het samenwerkingsverband BindNU uit ontstaan met Wooncorporatie Domesta, Zorggroep Tangenborg, Stenden Hogeschool en de Kamer van Koophandel. Geen theoretische modellen, maar concrete oplossingen. Dit onder het Drentse motto: ‘Wij bint nu aan zet.’

Hoe zorg ik dat uw investeringsmomenten zichtbaar worden?

Hiervoor doorloop ik een gestructureerd proces. Als eerste bepaal ik samen met u welke termijn relevant is. Soms is 2040 een geschikte tijdhorizon, soms is 2025 voldoende. Daarna ga ik op zoek naar onderwerpen die relevant zijn voor het thema waar u inzicht in wilt.

In het project in Zuidoost-Drenthe waren dat bijvoorbeeld: regionale economische ontwikkeling, landelijk beleid voor krimpgebieden, demografische ontwikkeling, ontwikkelingen in woningbouw, zorg, etc.

Op basis van beschikbare literatuur per onderwerp breng ik de tijdlijnen en de samenhang in beeld. Voorbeelden literatuur: beleidsdocumenten, provinciale/gemeentelijke visies, woonvisies van corporaties, economische verwachtingen van banken per regio, etc.

Meer inzicht door verdieping

Wanneer het basismodel staat, bied ik de mogelijkheid om deze kennis verder te verdiepen in een expertsessie. De tijdlijnen en hun samenhang vormen de input voor deze sessie. Met behulp van technieken die ik geleerd heb bij het Centrum voor de Ontwikkeling van het Creatieve Denken, vergroot ik samen met u en de de groep experts de inzichten die het Tijdlijnmodel biedt. Experts kunnen uiteraard ook uw collega’s of medewerkers zijn.

In plaats van een expertsessie zijn diepte-interviews met experts mogelijk. Zij krijgen zo meer ruimte om hun kennis te delen en mee te denken over de samenhang van ontwikkelingen.

Communicatie

De inzichten die het Tijdlijnmodel biedt zijn voor vele onderdelen binnen uw organisatie relevant. Het brengt collega’s van verschillende afdelingen bij elkaar, doordat zij zien wanneer in de tijd ontwikkelingen in hun vakgebied andere ontwikkelingen raken. Graag stel ik voor u een communicatieplan op om de verworven inzichten maximaal te kunnen delen binnen uw organisatie.

Basis

Richtprijs €4.500,-*
  • Literatuurstudie
  • Rapportage
  • Tijdlijnoverzicht (pdf)
  • Presentatie van de conclusies
  • Binnen enkele weken gereed
  • * excl. BTW
Neem vrijblijvend contact op

Regulier

Kosten in overleg
  • Literatuurstudie
  • Aangevuld met expertsessie
  • Rapportage
  • Tijdlijnoverzicht (pdf)
  • Presentatie van de conclusies
  • Communicatieplan
  • Binnen enkele weken gereed
Neem vrijblijvend contact op

Compleet

Kosten in overleg
  • Literatuurstudie
  • Diepte-interviews met relevante personen
  • Rapportage
  • Tijdlijnoverzicht (pdf)
  • Presentatie van de conclusies
  • Communicatieplan
  • Gemiddeld gereed in twee maanden
Neem vrijblijvend contact op

RT @eowijers: Meld aan 'Toekomst Regionaal ontwerp', 3 juni: @hanstijl @rijks_adviseurs @LeeflangHans @pvbreezakelijk @jannemarie_ https://…
RT @NWEAWind: Uitstekende factcheck van @decorrespondent over windenergie https://t.co/djFRqYoqtN
RTV Oost reportage over #asbestoverijssel congres. https://t.co/YwCcfcZAAj
RT @RobertterHoek: 160 deelnemers bij conferentie #asbestoverijssel. Opgave @ProvOverijssel: 10 mln m2 verwijderen tot 2024‼️Coalities zijn…
2/2 veel asbestinnos richten zich op massa. Daarvoor is transport nodig en onwenselijk. Verwerking op locatie wenselijker #asbestoverijssel

Volg mij op Twitter

Actuele informatie over trends en ontwikkelingen

Abonneer u

Gratis maandelijks magazine met informatie over trends en ontwikkelingen.

Bestuur en burgerinitiatieven in België

Bestuur en burgerinitiatieven in België

In Gemeente, Media-aandacht, Partners
024 maart 201524 maart 2015
NLkantelt: 3 vragen én antwoorden om kantelaars te verbinden

NLkantelt: 3 vragen én antwoorden om kantelaars te verbinden

In Kracht in Nederland, Media-aandacht, NLkantelt, Partners, Vrijwilligers
024 maart 201525 maart 2015
6 marketingstappen om je burgerinitiatief te laten groeien (zonder budget)

6 marketingstappen om je burgerinitiatief te laten groeien (zonder budget)

In Financieel, Gemeente, Kracht in Nederland, Marketing, Media-aandacht, Ontwikkelingen, Partners, Vrijwilligers
024 maart 201525 maart 2015
Marktkansen door demografische ontwikkelingen op korte termijn

Marktkansen door demografische ontwikkelingen op korte termijn

In Analyse trends en ontwikkelingen, Demografie, Gemeente, Leefbaarheid, marktkansen, Ontwikkelingen
09 maart 201524 maart 2015
Coevorden gaat leegstand te lijf met Wisselwinkel

Coevorden gaat leegstand te lijf met Wisselwinkel

In Analyse trends en ontwikkelingen, BindNU, Leefbaarheid, Ontwikkelingen
124 februari 201519 maart 2015
5 participatielessen uit Engeland

5 participatielessen uit Engeland

In Gemeente, Partners
012 februari 201512 februari 2015
De behoeftenpiramide van burgerinitiatieven

De behoeftenpiramide van burgerinitiatieven

In Financieel, Gemeente, Kracht in Nederland, Media-aandacht, Partners, Vrijwilligers
026 januari 201512 februari 2015
6 participatielessen uit Den Haag

6 participatielessen uit Den Haag

In Gemeente, Partners
021 januari 201521 januari 2015

Hoe start ik een coöperatie

In Financieel, Vrijwilligers
021 januari 201525 maart 2015
Hoe start je een beweging?

Hoe start je een beweging?

In Vrijwilligers
021 januari 201526 januari 2015
Welke juridische vorm past bij uw burgerinitiatief?

Welke juridische vorm past bij uw burgerinitiatief?

In Financieel, Vrijwilligers
021 januari 201519 maart 2015
Neem vrijblijvend contact op
  • Home
  • Diensten
    • Gemeente en burgerinitiatieven
    • Tijdlijnmodel
      • Draagvlak en participatie
      • Marktontwikkeling
      • Beleidsontwikkeling anticiperend op trends en ontwikkelingen
      • Incompany begeleiding
    • Handboek energiecoöperaties
    • Tips voor burgerinitiatieven
  • Over mij
  • Blog
  • Contact
Paul van Bree proces- en projectmanagement @2015 | Alle rechten voorbehouden